
 
 

 
 

Research Publication No. 2007-15 

December 2007 

  

The Citizen Journalism Web site “OhmyNews” 

and the 2002 South Korean Presidential Election 

 
 

 

 
 

 
 

 

 
Mary Joyce 

 
 

 

 
 
 

 
 
 
 

 
This paper can be downloaded without charge at: 

The Berkman Center for Internet & Society Research Publication Series: 
http://cyber.law.harvard.edu/publications 

The Social Science Research Network Electronic Paper Collection: 
http://papers.ssrn.com/abstract_id=1077920 

 

 
 

  

 
 
 
 

T H E  B E R K M A N  C E N T E R  F O R  I N T E R N E T  &  S O C I E T Y  

A T   H A R V A R D   L A W    S C H O O L  
 

2 3  E v e r e t t  S t r e e t   •   S e c o n d  F l o o r   •   C a m b r i d g e ,  M a s s a c h u s e t t s  0 2 1 3 8  
+ 1  6 1 7 . 4 9 5 . 7 5 4 7   •   + 1  6 1 7 . 4 9 5 . 7 6 4 1  ( f a x )   •   h t t p : / / c y b e r . l a w . h a r v a r d . e d u   •   c y b e r @ l a w . h a r v a r d . e d u  

 
 
 
 
 
 
 
 



 

1 

Abstract 

This paper is one of the first in a series of case studies that examines the impact of the 

Internet and technology on democracy. This specific case investigates the influence of the 

participatory media Web site OhmyNews during the 2002 South Korean Presidential 

election. It begins with a discussion of the phenomenon of citizen journalism and the 

importance of an independent media to democracy. It next moves to a discussion of the 

motivation for the creation of OhmyNews by Oh Yon Ho. The case also explains the 

OhmyNews model for producing and editing news.  It then discusses how real world 

activism may have contributed to online activism and lays out a narrative of OhmyNews’ 

activity during the Presidential election. Finally, the paper concludes with a discussion of 

the feasibility of the OhmyNews business model, the site’s struggle to remain profitable, 

and the organization’s less than successful attempt to expand to other similar markets, 

notably Japan.     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

2 

The Internet and Democracy Project 

This case study is part of a series of studies produced by the Internet and Democracy 

Project, a research initiative at the Berkman Center for Internet & Society that investigates 

the impact of the Internet on civic engagement and democratic processes. More information 

on the Internet and Democracy Project can be found at 

https://cyber.law.harvard.edu/home/tce. 

 

The initial case studies include three of the most frequently cited examples of the Internet’s 

influence on democracy. The first case study looks at the user-generated news site, 

OhmyNews, and its impact on the 2002 Presidential elections in South Korea. The second 

case documents nontraditional media and the use of cell phone technologies for information 

sharing and organization of protesters during Ukraine’s Orange Revolution. The third case 

study analyzes the composition of the Iranian Blogosphere and its possible impact on 

political and democratic processes. The objectives of these initial case studies are to write a 

narrative description of the events and the technology used in each case, to draw initial 

conclusions about the actual impact of technology on democratic events and processes, and 

to identify questions for further research.



 

3 

Citizen Journalism 

It is widely perceived that the Internet and technology may impact democracy through 

increased sharing, production, and aggregation of information. One example of this type of 

activity is user-generated media sites—often also referred to as citizen journalism or 

participatory media sites.1 This type of online journalism is characterized by the use of 

everyday citizens as reporters, usually unpaid, in the place of professional journalists. They 

also take full advantage of interactive Web 2.0-type technologies that allow readers, 

reporters, and in some cases the professional staff of participatory media sites to comment 

on stories, as well as to debate and discuss issues in ways that are impossible in traditional 

mass media. These sites are also known for the type of news coverage they provide, which 

is often more personal and localized than traditional news media coverage. The South 

Korean Web site OhmyNews is known as a pioneer in this field, not only for being an early 

player, but for having created a successful model with citizens as journalists and 

professional editors to filter content.   

 

Proponents of user-generated media sites see this type of news production as 

transformative. They argue that it gives a voice to those who would never be heard in the 

mainstream media and provides an opportunity to share their views through a widely 

accessible platform. Supporters also see participatory media as removing supposed ‘elite’ 

gatekeepers in the media who choose for consumers what news is important, and which 

experts will provide the necessary news analysis. Participatory media also is viewed as less 

susceptible to the potential ethical problems encountered by the mainstream media which 

can feed the perception that they are perceived as soft on corporate sponsors out of fear of 

losing advertising dollars or easy on government leaders in order to retain access to high 

level policy makers. Online citizen media also allows readers to transcend geographic 

                                                
1  Citizen journalism, user-generated media/journalism, and participatory media/journalism are used interchangeably 

throughout this paper, although there is some debate around the most appropriate term to describe the model in which 
users create news content and share it online.  



 

4 

boundaries to learn from a Ugandan what is important in Uganda, instead of an American 

journalist based in a regional hub far from the events on the ground. Further, the diminished 

barriers to entry and low production costs mean that Web sites can focus on ‘hyper-local’ 

news that traditional commercial media do not find profitable. Finally, it is argued that the 

interactive features on these Web sites, including the ability to append user comments to 

the articles, allow for a more democratic and robust discussion of current events and news 

than one-way traditional media could ever allow. In writing about OhmyNews, Dan 

Gilmore exemplifies many of the popular sentiments about participatory journalism, 

“OhmyNews has shaken up the journalism and political establishments while attracting an 

enormous audience. OhmyNews was melding 20th century tradition—the journalism-as-

lecture model, in which organizations tell the audience what the news is and the audience 

buys it or doesn’t—into something bottom-up, interactive, and democratic.”2  

 

For critics of the participatory media model, the ‘news’ these sites produce is untrustworthy 

since it is not created by professional journalists and is not subject to the same rigorous 

editorial process used in traditional media. Moreover, it is argued that without the code of 

journalist ethics that is drilled into professionals through formal training or on-the-job 

experience, partisanship, conflicts of interest, and shoddy journalism are likely to be the 

norm. Facts are missed, sources not checked, and the benefits of the editorial process are 

lost. Further, these news sites can give a voice to extremists and help spread messages of 

hate or xenophobia that would never be allowed in mainstream media. Critics also argue 

that the ability to personalize the news one sees through this type of media allows readers to 

filter out the news that they do not care about, at the expense of broader viewpoints that 

contribute to a better understanding of one’s entire community and current events. Citizen 

media sites, and the Internet in general, allow users to create echo chambers for themselves, 

                                                
2  Dan Gillmor. We the Media: Grassroots Journalism by the People, for the People. (Sebastopol :O'Reilly Media, 

2006), 125. 



 

5 

which promotes greater group polarization and balkanization.3   

 

This case study does not seek to resolve this broader debate, but readers will notice 

elements of both arguments throughout the description of the OhmyNews model and its 

activities during the 2002 Presidential election. Instead, this paper provides a description of 

a user-generated media site that is widely perceived to have had an impact on political 

events in South Korea, and describes factors that help to explain why this example emerged 

in South Korea around this particular election.  

 

The Role of Journalism and Participatory Media in a Democracy 

Before investigating the influence of OhmyNews on the 2002 South Korean election, it is 

worth briefly reviewing the role of journalism in a democracy. Journalism is often credited 

with providing the public an additional and essential form of representation. In a 1787 letter 

to Virginia statesmen Edward Carrington, Thomas Jefferson wrote that, “the basis of our 

governments being the opinion of the people, the very first object should be to keep that 

right [of a free press]; and were it left to me to decide whether we should have a 

government without newspapers or newspapers without a government, I should not hesitate 

a moment to prefer the latter.”4 According to Jefferson, the press should be protected 

because the citizen’s voice, which the press purports to represent, is important for 

democracy. Further, the press can also promote greater inclusiveness if it allows for a full 

range of opinions, just as each citizen has an equal political voice within a democracy.5  

The media not only provides citizens with information required to make sound decisions 

but also can serve as a watchdog, or additional check, on government.6 Finally, the media 

                                                
3  Cass Sunstein, “The Daily We,” Boston Review Summer 2001. <http://bostonreview.net/BR26.3/sunstein.html>, 

(November 26, 2007). See also Cass Sunstein, Republic.com, (Princeton: Princeton University Press, 2001).  
4  Thomas Jefferson. The Writings of Thomas Jefferson (Memorial Edition), Lipscomb and Bergh, ed., (Washington, 

D.C., 1903-04), 10:341. 
5  Robert Dahl, Polyarchy: Participation and Opposition (New Haven: Yale University Press, 1971), 1. 
6  Michael Schudson, The Power of News (Cambridge: Harvard University Press, 1995), 28.  See also 



 

6 

facilitates communication among citizens. According to Schudson, “The news media 

should provide a forum for dialogue among citizens that not only informs democratic 

decision making but is, as a process, an element in it.”7 That is, the media should act as a 

forum where citizens can debate public issues and determine the path they wish society to 

take. 

 

OhmyNews fulfills all these functions, yet in a slightly different manner than described 

above. Traditional journalists may attempt to represent the views of citizens or inform these 

views, treating the citizen as an information source or a consumer but never as a producer 

of news. OhmyNews removes this filter, allowing citizens to create their own content and 

represent their own interests on the site, rather than having their ideas filtered through a 

professional journalist. The slogan of OhmyNews is “every citizen is a reporter.”8 In so 

doing, OhmyNews gives a public platform to a large number of citizens who had 

previously not been represented in the media.  

 

The informational role of OhmyNews is also influenced by the closed and conservative 

South Korean media environment in which OhmyNews emerged, where three conservative 

daily newspapers—Chosun Ilbo, Dong-A Ilbo, and Joong Ang Ilbo—monopolized 80 

percent of daily circulation.9 Heekyung Hellen Kim elaborated on the role of OhmyNews in 

opening up the public sphere to new voices when she said, “The three big newspapers 

asked credentialed intellectuals to write columns, but OhmyNews gave that opportunity to 

ordinary citizens.”10 These voices not only had different credentials but were of a different 

political persuasion than columnists in the existing major papers. The site’s creator, Oh 
                                                                                                                                               
  Gerald C. Stone et al. "Public Perceptions of Newspapers' Watchdog Role" Newspaper Research Journal. Vol. 18 

1998. <http://www.questia.com/googleScholar.qst?docId=5002260268> (13 October 2007). 
7  Ibid., 29. 
8 Oh Yeon Ho. “The Revolt of 727 News Guerrillas” OhmyNews. 22 February 2000. 

<http://english.ohmynews.com/articleview/article_view.asp?no=153109&rel_no=1> (13 August 2007). 
9  Gillmor, We the Media, 93. 
10 Heekyung Hellen Kim, Interview by Mary Joyce, 24 September 2007, Cambridge, MA. 



 

7 

Yeon Ho, identifies OhmyNews as “open progressivism,” a distinct leftward shift from the 

media establishment.11 Thus, OhmyNews granted an influential public platform not only to 

a new set of users as reporters, but also highlighted a different set of political priorities than 

those normally represented in the South Korean press.  

 

Finally, for proponents of user-generated media, OhmyNews creates a more open space for 

communication about public issues. Many interactive features on the site allow citizen 

reporters to communicate with the site’s staff and readers. It is possible these features that 

allow for interaction between the citizen journalists and readers also lead to greater political 

action offline, an assertion that will be more fully discussed below. Although the exact 

nature of the phenomenon is not yet been fully understood, it is possible that OhmyNews 

acted as a platform for some members of its online community to coordinate political 

activities. These activists appear to use OhmyNews as a space for sharing their thoughts on 

political issues, making contact with likeminded citizens, and then coordinating together to 

create action in the offline world. If OhmyNews serves as a locus for political organization 

this would cast citizen journalism in a more politically active light, and therefore not only a 

source of citizen-generated news, but also a hub for political mobilization and social 

change.    

 

The Korean Media Landscape, Oh Yeon Ho, and the Creation of OhmyNews 

OhmyNews was founded by progressive journalist and political activist Oh Yeon Ho. Born 

in rural Gokseong in 1964, Oh was politically active from a young age. In 1986, at the age 

of 22, he was arrested and imprisoned for a year for taking part in pro-democracy rallies 

against military dictator Chun Doo-Hwan.12  

 

                                                
11 Oh, “The Revolt of 727 News Guerrillas.” 
12  Yeon-Jung Yu. "OhmyNews Makes Every Citizen a Reporter" Japan Media Review. 17 September 2003. 

<http://www.japanmediareview.com/japan/internet/1063672919.php> (19 July 2007). 



 

8 

After graduating from Seoul's Yonsei University in 1988, Oh worked for a leftist monthly 

magazine called Mal, which had a relatively small readership and had little influence 

among the largely right-leaning newspapers that dominated Korean media.13 Limited in his 

influence on both readers and other media outlets, Oh came to see himself as “a proletarian 

of the media world” and started to become interested in ways to end the isolation of liberal 

media in Korea.14  

 

Korean media fell under political control during the period of military dictatorship from 

1961 to 1987, and later, during the democratic period, was influenced by cronyism. These 

trends contributed to the positioning of the Korean media to the right on the political 

spectrum. Following the Korean War, the independence of the press was further limited 

through a series of laws, including the Periodical Publication Law of the early 1980's, 

which consolidated provincial newspapers and broadcasting companies into single entities. 

Jinbong Choi argues that these policies were enacted so that the government could more 

easily control a smaller number of media outlets.15  

 

The media gained more freedom in the 1990's, following the 1987 Presidential elections, 

but what had once been governed by reactionary politicians was now governed by 

conservative commercial interests that rarely antagonized the government, particularly as 

this could potentially hurt profits. According to Jinbong Choi: 

 

In Korea, after the mass media got freedom from the military regime, 
they changed dramatically to become commercial media. As a result, 

                                                
13 This exclusion may have been personal as well as professional. MostMal  (also spelled Mahl) journalists were fired 

from the mainstream dailies Dong-A Ilbo and Josun Ilbo in the seventies and eighties for advocating freedom of the 
press.  

14 Jeremy Wagstaff. "Kim Hye Won" Time. 16 December 2006. 
<http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1570733,00.html> (19 September 2007).  

15 Jinbong Choi . "Public Journalism in Cyberspace: A Korean Case Study." Global Media Journal Volume 2, Issue 3 
(Fall 2003). 



 

9 

today, the Korean mass media avoid reporting controversial issues 
such as political and environmental issues. In order to attract viewers, 
they focus on soft news and event-oriented reporting. In addition, they 
report public issues and problems not as continuous reports with 
follow-up investigations, but as one-time reports with no suggestions 
for solutions. In these circumstances, Koreans lack exposure to some 
important issues affecting the country. Because the Korean media do 
not function as watchdogs of political institutions and economic power 
and as a public sphere, Korean audiences do not have the opportunity 
to debate these current issues through the media.16 

 

New newspapers, which were often more liberal, did not have the financial backing or 

connections of those created during the period of military dictatorship. As Heekyung 

Hellen Kim notes, “Korean media was really dominated by three newspapers—Chosun, 

Dong-A, and Joong Ang.... Historically, the government controlled the whole media. It's not 

like there was competition and these papers survived competition. They were supported by 

the dictatorial government.”17 

 

The unethical behavior of Korean journalists is another explanation for the widely 

perceived media bias in the country. Some journalists create informal agreements with 

political parties which prevent them from objectively covering political news. “Many 

Korean journalists see journalism as a stepping-stone to a career in politics,” notes Jingbon 

Choi. “Therefore, journalists who eventually want to become members of the National 

Assembly try to establish secret connections with political parties many years earlier.”18 

This arrangement often included a tacit agreement to provide positive coverage to these 

parties.  

 

Against this media backdrop, Oh Yeon Ho believed the Korean media could be realigned 

                                                
16 Ibid. 
17 Heekyung Hellen Kim, Interview. 
18 Choi. Global Media Journal.  



 

10 

by increasing citizen participation. “While I was a journalist for Mal,” Oh noted in a 2003 

interview, “I continuously thought about things like how I could change journalism—so 

that not only professional journalists, but also citizens participated in it.”19 His interest in 

participation came not only from his democratic ideals, but also from a pragmatic 

perception that Korean citizens were more progressive than the media they consumed. For 

Oh, increasing citizen participation in media could thus balance the media landscape by 

increasing the number of liberal voices. As a journalist working for Mal, he would give 

frequent lectures to university students about how to become a journalist. The talk was 

called “Every Citizen Is a Reporter,” the eventual slogan of OhmyNews.20  

 

Building a Digital Environment 

Distribution was an early barrier to Oh's idea for citizen journalism. “Because there was no 

Internet at that time,” recalls Oh, “because there was no such concept as the Internet, it 

seemed it would cost too much if I made it with paper. Then the Internet came out and I 

thought, 'Ah, I could do it through this space!' "21  

 

Oh's earliest foray onto the Internet came in the early nineties with the advent of the 

bulletin board system (BBS). BBS was an early way for people to meet and exchange 

views online, and Oh hoped it could also be a venue for alternative political discourse. He 

tried posting politically oriented news items on several online bulletin boards but received 

little response.22  

 

Oh's desire to create a means for the public to take part in political discourse was tempered 
                                                
19 Yeon-Jung Yu. “OhmyNews Makes every Citizen a Reporter” Japan Media Review. 17 September 2003, 

<http://www.japanmediareview.com/japan/Internet/1063672919.php> (20 June 2007). 
20 Ronda Hauben. “Advancing News 'Guerrillas'” Telepolis. 8 September 2005. 

<http://www.heise.de/tp/r4/artikel/20/20853/1.html> (2 July 2007). 
21 Yu. “OhmyNews Makes every Citizen a Reporter.” 
22  Dan Gillmor. "A New Brand of Journalism is Taking Root in South Korea" San Jose Mercury News. 18 May 2003. 

<http://english.ohmynews.com/articleview/article_view.asp?article_class=8&no=153109&rel_no=2> (19 July 2007). 



 

11 

by Korea's Internet infrastructure in the mid-1990s. Korea's Internet boom did not begin 

until 1997, following the Asian financial crisis that year. Until that time, Korea had seen 

strong economic growth through manufacturing of electronics and automobiles by 

conglomerates like Hyundai, Samsung, and LG. However, following the Asian financial 

crisis in 1997, the Korean government implemented a bold new Information Technology 

(IT) policy that aimed to create a new knowledge-based economy.23 The Korean 

government chose to promote IT as, “…an area of growth that would serve the recovery of 

the overall economy.”24 

 

Part of this plan was to make broadband25 Internet as pervasive as telephone service. 

Between 1999 and 2005 the government invested 0.25 percent of GDP in a high-speed 

Internet backbone and 0.2 percent of GDP in soft loans to Internet service providers to 

increase supply, while also promoting competition among providers to bring down costs. 

For example, the Korean government began work on the Korean Information Infrastructure 

(KII) project, created to design, test, and build high-speed internet infrastructure 

applications for the country. In 2002, for example, the Korean government invested $2.8 

billion in their KII project to provide public network infrastructure to towns across the 

country.26  At the same time, the Korean government worked to stimulate demand for 

Internet services. In 2000, the Ten Million People Internet Education project was launched 

with the goal to teach ten million Koreans how to use the Internet by the end of 2002.27 The 

program was considered a success, with 4.1 million people trained in 2000 alone.28  

                                                
23 Heekyung Hellen Kim, Jae Yun Moon, and Shinkyu Yang. “Broadband Penetration and Participatory Politics: South 

Korea Case,” 37th Hawaii International Conference on System Sciences. 5-8 January 2004. 
<http://ieeexplore.ieee.org/iel5/8934/28293/01265301.pdf?arnumber=1265301> (22 July 2007). 

24 Heejin Lee, Robert M. O'Keefe, and Kyounglim Yun, "The Growth of Broadband and Electronic Commerce in  
 South Korea: Contributing Factors ." The Information Society 19:1 (January 2003): 84. 
25 Broadband is defined in Korea as 20 megabits per second. 
26  2002 Korea Internet White Paper, (National Internet Development Agency of Korea, 2002), 17. 
27 Kim et al. “Broadband Penetration and Participatory Politics: South Korea Case.” 
28 Jyoti Choudrie et al. “Applying Stakeholder Theory to Analyze the Diffusion of Broadband in South Korea: the 

Importance of the Government’s Role ” Stakeholder Theory, Diffusion and South Korea. (unpublished manuscript) 



 

12 

 

The Internet promotion policy was phenomenally successful (See Exhibit 1). Internet use 

increased steadily, albeit rather slowly, until 1999, when the government's broadband plan 

kicked growth into high gear.29 Currently, Korea has one of the highest rates of overall 

Internet connectivity in the world. Seventy-five percent of Korean citizens are internet 

users.30 

  

It is significant not only that Internet connectivity is so pervasive, but also that it is so fast. 

The faster the Internet connection, the more time a user is likely to spend online and the 

more likely they are to create their own content, since uploading text, pictures, and video is 

more convenient.31   

 

Speed and pervasiveness have made the Internet an integral part of Korean life. Teenagers 

buy clothing and accessories for their online avatars (their online personas in applications 

that create virtual worlds such as Second Life), and a television channel is dedicated solely 

to broadcasting top players competing in online multi-player games. As of 2004, a 

whopping 79 percent of all Koreans in their twenties and thirties—25 percent of the entire 

Korean population—had a personal homepage.32 These pages, called mini hompies, are 

popular because they can be personalized. Not only can users add their own background art 

and decorative furniture and banners, they can also blog on the site and post their own 

photos. This digital environment, in which many Koreans feel comfortable contributing 

their own content to an online space, likely contributed to the success of OhmyNews. 

                                                                                                                                               
2003, <http://is2.lse.ac.uk/asp/aspecis/20030031.pdf> (13 October 2007). 

29 Korea's high Internet penetration is not only a result of government policy and economic development. Korea's 
population density made it less expensive to wire the majority of the country's citizens 

30 As of December 2006, 74.8percent of Koreans were Internet users according to the Korean Internet Statistics 
Information System <http://isis.nida.or.kr/eng/> (17 August 2007). 

31  J. B. Horrigan and L. Rainie. “The Broadband Difference: How Online Americans’ Behavior Changes with  
 High-Speed Internet Connections at Home.” (Washington, DC: Pew Internet & American Life Project, 2002 ), 91. 
32 Su Hyun-Lee. “Souped-up Blog Takes South Korea by Storm” International Herald Tribune. 31 December 2004. 

<http://www.iht.com/articles/2004/12/31/ptkorblog_ed3_.php> (23 August 2007). 



 

13 

“Korea's Internet infrastructure is superior to most other countries,” said Oh Yeon Ho at a 

2004 Harvard University speech. “It makes multimedia, always-on service and interactive 

news service possible.”33  

 

The Birth of a New Kind of News  

Oh Yeon Ho founded OhmyNews in 1999, taking the name from the comedic catch phrase 

“Oh my God!” which was popular in Korea at the time. To raise the capital necessary to 

create the site, Oh sold his house and received funding from five sympathetic Korean 

businessmen. Together, these six became the first stock holders of OhmyNews. He asked 

web designers he knew to write the site's code. By late 1999 he was testing the site. The 

first beta edition of OhmyNews came out December 21, 1999 and the site launched 

officially on February 22, 2000 at 2:22 p.m., a date meant to signify OhmyNews break with 

traditional twentieth-century journalism. 

 

Dan Gillmor describes the traditional media relationship as a lecture in which consumers 

either accept or reject what is produced, but have little say over content.34 When Oh Yeon 

Ho attempted to change this media environment his goal was not to replace old lecturers 

with new ones, but to invert the system of media production entirely. On the day 

OhmyNews launched in February 2000, Oh wrote a passionate article on the site entitled 

“The Revolt of the 727 News Guerilas [sic.].”35 In that article, he laid out his vision for 

OhmyNews. “OhmyNews declares it is making a complete departure from the media 

culture of the 20th century,” he began. “We are going to change the culture of how news is 

produced, distributed, and consumed, all at one time.”36 

                                                
33 Oh Yeon Ho. "Korean Netizens Change Journalism and Politics" OhmyNews. 14 December 2004. 

<http://english.ohmynews.com/articleview/article_view.asp?article_class=8&no=201423&rel_no=1> (24 June 2007). 
34  Gillmor. We the Media. 
35 Oh Yeon Ho. “The Revolt of 727 News Guerrillas” OhmyNews. 22 February 2000. 

<http://english.ohmynews.com/articleview/article_view.asp?no=153109&rel_no=1> (13 August 2007). 
36  Ibid. 



 

14 

 

As a first step, Oh planned to demystify the profession of journalism. “Journalists aren't 

some exotic species. They're everyone who seeks to make new developments, put them into 

writing, and share them with others,” Oh continued. “This common truth has been trampled 

on in a culture where being a reporter is seen as something of a privilege to be enjoyed.” 

Oh stated that one of his tactics was to, “Abolish the threshold for being a reporter.”37  

 

He also wanted to change what was considered news. Oh stated, “We are not just reforming 

the culture of the Korean media, we are drawing a new line in the history of the world 

press. We're changing the world press’s basic understanding of how the news is done. More 

than anything else, OhmyNews is changing the way people think about what's 

newsworthy.” Oh wrote, “In the 20th century, a presidential press conference was news, 

and tears shed by one's lover the night before were not. We will now be restoring that lost 

half of the news.”38  

 

Citizen Reports with Professional Editors 

Despite Oh’s enthusiasm for alternative news written by non-traditional journalists, 

OhmyNews used elements of professional media that many argue contributed significantly 

to the success of the enterprise. The OhmyNews model for news production uses editors to 

increase both credibility and readability. In addition to seeking to meet the site’s high 

standards, contributors are motivated by monetary incentives and high levels of 

interactivity between reporters and readers. The use of editors helps ensure that the articles 

published on OhmyNews are informative and fact-based, while the interactive aspect of the 

model allows the site to act as a forum for discussion while also eliciting feedback on its 

contributors.  

                                                
37  Ibid. 
38  Ibid. 



 

15 

 

To be published in OhmyNews, a citizen reporter must first submit an article to be 

reviewed and edited by the staff. In order to combat the common perception that citizen 

journalism is unreliable, editors with professional journalism experience sift through stories 

which are submitted, rejecting about a third. If facts are uncertain a staff member can travel 

to the site of the event to re-interview witnesses and ensure that the story is accurate before 

it is published. 

 

However, the OhmyNews editing process has failed in the coverage of some important 

news events. In 2002 two schoolgirls were accidentally killed by an American military 

vehicle. Some reports on OhmyNews stated that the soldiers had killed the girls on purpose, 

which was both untrue and highly inflammatory.39 This example highlights a major 

criticism of citizen journalism: that it is not as reliable and is less professional than 

traditional journalism. Dan Gillmor responds to this criticism, noting that traditional media 

also has significant credibility issues. Gillmor’s position is that both online and offline 

media sometimes print errors, but as long as they attempt to correct those errors, there is no 

reason for castigation. “I do assume the paper has done its best [to present the facts],” he 

writes, “and that there are institutional mechanisms in place to correct something if it’s 

wrong.”40   

     

The OhmyNews model included monetary incentives for citizen reporters. If a reporter's 

article is published in OhmyNews, he or she can receive up $20 per article, depending on 

where the article appears on the site. In addition, readers can ‘tip’ reporters up to $54 for 

writing particularly good articles and send the money online or by cell phone. Although 

there are isolated cases of authors earning thousands of dollars in tips for a story, the tips 
                                                
39  Jennifer Veale. “Seoul Searching” Foreign Policy. January/February 2007.   

<http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3669&print=1> (20 August 2007) 
40 Gillmor, We the Media, 189. 



 

16 

and payments serve more as encouragement than income. The payment system may send a 

message to citizen reporters that what they were producing is valuable, but also fits the 

interactive model of the site.  

 

Communication between reporters and readers is an important facet of the OhmyNews site 

and of Web 2.0 technologies in general. Unlike traditional newspapers, where the journalist 

and reader rarely interacted in the past, citizen reporters and readers on the OhmyNews site 

are given multiple opportunities to share their views. Like a blog post, each article has a 

comments section where readers can give their opinions. On the Web page where the article 

is displayed there is also a link beside the author's name so readers can contact the reporter 

by e-mail with any questions, criticisms, or corrections. An eyeball icon on the page shows 

how many times the article has been read. Perhaps not coincidentally, these interactive 

features are becoming more prevalent on mainstream media Web sites.  

 

Between 2000 and 2002 the site grew rapidly. Less than a year after its launch, in 

September of 2000, the site had 5,000 citizen reporters. In November of the following year, 

the number had risen to 15,000. The staff of editors also grew, from four in 2000 to 53 in 

2003 and 95 in 2006 (See Exhibit 2). Visitors per day also grew rapidly, reaching into the 

high millions when important news stories were featured. 

 

The rapid growth seems to have surprised even Oh Yeon Ho. “I did not expect that much,” 

he confessed. “I had confidence that citizen participation in journalism was something that 

citizens currently desired. But I could not imagine that the fire would spring into a blaze in 

such a short time.”41 

 

Of course, OhmyNews is not without its critics. “The system is not perfect. In fact, it 

                                                
41  Yu. Japan Media Review. 



 

17 

appears to be somewhat fast and loose,” an article in Wired magazine stated in 2003. 

“OhmyNews has published hoaxes, including a report of the assassination of Bill Gates 

generated by a fake CNN news site. Several articles have been retracted and there are 

ongoing problems with reporters' undisclosed conflicts of interest.”42 The editor filtration 

system instituted by Oh was created to add credibility, but it clearly is not perfect. 

 

Critics are also concerned that the decentralization of news creation leads to increased 

abuse and conflicts of interest by reporters. A 2007 article in the Los Angeles Times 

reported that a citizen reporter who worked as an advertising agent wrote a story in 

OhmyNews promoting one of his clients. Oh Yeon Ho issued a public apology for 

publishing the article.43 When the barriers to becoming a journalist are lowered and no 

formal training is required, the potential for unethical journalistic behavior may increase.  

 

Citizen Reporters 

Proponents of user-generated media would argue it is unfair to characterize OhmyNews' 

reporters as predominantly self-serving. For most contributors, OhmyNews is an 

opportunity to voice valid concerns which previously had no place in the mainstream media 

environment. Other than the 8.3 percent of OhmyNews reporters who are professional 

journalists, their reporters come from groups that would not previously have had a voice 

through traditional media in the public discourse.44 Some are well-educated professionals. 

A 2004 survey showed that 14.6 percent of citizen reporters were office workers, 3.5 

                                                
42  Leander Kahney. "Citizen Reporters Make the News" Wired. 17 May 2003. 

<http://www.wired.com/culture/lifestyle/news/2003/05/58856> (19 July 2007). 
43 Don Lee. " Citizens are the Media in South Korea" The Los Angeles Times. 18 June 2007. 

<http://www.latimes.com/business/la-fi-ohmynews18jun18,1,1765147,full.story?ctrack=1&cset=true> (20 June 
2007). 

44  Cheon Young-Cheol. “Internet newspapers as Alternative Media: The Case of OhmyNews in South Korea” World 
Association for Christian Communication. January 2004.  
<http://www.wacc.org.uk/wacc/publications/media_development/archive/2004_1/internet_newspapers_as_alternative
_media_the_case_of_ohmynews_in_south_korea> (19 July 2007). (The writer of the article is a priest but the article 
has no religious content.) 



 

18 

percent were teachers, and 0.2 percent were lawyers.45   

 

However, not all citizen reporters have another role in the public sphere. The cohort of 

“housewife journalists” represents 1.3 percent of citizen reporters and demonstrates the 

extent of OhmyNews' inclusiveness.  In 2006, Kim Hye-Won, a 45-year-old housewife, 

was named one of Time magazine’s “People of the Year” in addition to being named 

Citizen Reporter of the Year by OhmyNews in 2005. Kim often writes about family issues, 

and one of her most popular pieces was entitled “Daddy's Depressed, Son's Taking Tests, 

and I'm Worried.” "Korean housewives become nameless after marriage," Kim told the 

Time reporter in an interview. "They are often just called someone's wife or someone's 

mother. I finally found my name through OhmyNews."46  

 

The percentage of young reporters is also significant. Eighty-three percent of citizen 

reporters are under the age of forty and a third are students: 2.9 percent in middle school, 

4.3 percent in high school, 22.4 percent in college, and 3.8 percent in graduate school.47 

This generation is often called the ‘2030 generation’ because of their ages. According to 

Jongwoo Han, “OhmyNews was revolutionary in terms of attracting young generations to 

participate in political issues.”48 “Through this online activism and journalism [young 

people] have much more power in politics….” Jongwoo Han continues. “The last election 

was [decide by] less than 500,000 votes. If the younger generation can have such power, 

that power will be critical.”49  

 

                                                
45 Ibid. 
46   Lev Grossman. "Korea's News Crusaders" Far Eastern Economic Review. 7 October 2004. 

<http://english.ohmynews.com/articleview/article_view.asp?article_class=8&no=153109&rel_no=2> (19 July 2007).  
47 Cheol, “Internet newspapers as Alternative Media: The Case of OhmyNews in South Korea.” (online) 
 OhmyNews. “The End of 20th Century Journalism.” 2004 <http://www.slideshare.net/marketingfacts/case-

ohmynews/> 
48 Han, Phone interview. 
49 Ibid. 



 

19 

In addition, OhmyNews founder Oh Yeon Ho likes to stress the participation of his own 

cohort, the politically active ‘386 generation’ who were in their thirties in the 1990s, 

college-age in the 1980s, and born in the 1960s. After taking part in the protests that 

brought democracy to Korea in 1987, this group was disappointed that they remained 

outside the conservative media space. "We really want to be part of forming public 

opinion,” said Oh in a 2003 interview with the BBC, “all of us, all of the 386 generation are 

now deployed with the Internet, ready to fight." 50 Despite the importance of this generation 

to OhmyNews, it is important to note that 49 percent of reporters are in the 30 to 50 age 

cohort, while 47 percent are in the ten to thirty age cohort, indicating that roughly equal 

numbers of reports came from the 2030 and 386 generations as of 2003 (See Exhibit 3).51    

  

This challenges the view that the Internet—in this case OhmyNews—will revolutionize the 

modern democratic process by opening up access to all citizens. While it is offered to all 

citizens, only some type of citizens—primarily those who were influencing and directing 

public opinion before the Internet—take advantage of the medium. In this sense, the impact 

of the Internet may be more relevant in amplifying pre-existing citizen activity rather than 

drawing in new participants. 

                             

OhmyNews and Political Activism 

Online civic activism in Korea did not begin with OhmyNews; Internet activism was 

evident in the Defeat Movement of 2000. In preparation for the National Assembly 

elections in April of that year, more than 450 civic organizations united to form the Citizens 

Alliance for the 2000 General Election (CAGE). The objective of this group was to prevent 

incompetent and corrupt politicians from winning seats in the National Assembly. CAGE’s 

                                                
50  Caroline Gluck. "South Korea's web guerrillas" BBC. 12 March 2003. <http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia- 

pacific/2843651.stm> (19 July 2007). 
51 OhmyNews. “The End of 20th Century Journalism.” 2004 <http://www.slideshare.net/marketingfacts/case-

ohmynews/> (23 July 2007).  



 

20 

approach was to create blacklists of corrupt candidates with the hope that political parties 

would not nominate them and that voters would not elect them.52 Before the election, 

CAGE released three blacklists that included the names of 135 candidates it considered 

unfit for office.53 The placement of a candidate on a blacklist was based on the deliberation 

of a Committee of One Hundred Voters appointed by CAGE, with the final decisions made 

by the CAGE leadership.  

 

The progressive Millennium Democratic Party (MDP) took the recommendations of the 

blacklist into account when nominating candidates to represent the party, while the 

conservative United Liberal Democrats (ULD) and Grand National Party (GNP) were 

critical of the effort. However, it seems that even among the conservative parties, the lists 

had an effect. Among the GNP candidates on the blacklist, a quarter failed to receive their 

party's nomination. This figure represents the largest proportion of incumbents denied their 

party’s nomination in the history of National Assembly elections.54 Of the 86 blacklisted 

candidates who successfully gained their party’s nomination and participated in the general 

election, only 27 won, indicating an 80 percent success rate for the Defeat movement. 

According to Eui Hang Shin:  

 

The CAGE blacklisting and defeat campaigns had significant effects 
on both the nomination processes of candidates by major parties, as 
well as on the final outcomes of the National Assembly election. ... 
CAGE campaign signified that citizens were reclaiming the long-lost 
right to self-determination and securing the basic rights guaranteed in a 
participatory democracy 55 

                                                
52 Eui Hang Shin, "The Role of NGOs in Political Elections in South Korea : The Case of the Citizens’ Alliance for  
     the 2000 General Election ." Asian Survey 43:4 (July/August 2003): 702. 
 Other NGOs also produced candidate blacklists, but CAGE's were the most influential. 
53 The lists included both current members of the National Assembly seeking reelection and new candidates seeking to 

gain a seat for the first time. 
54 Shin, “The Role of NGOs in Political Elections in South Korea : The Case of the Citizens’ Alliance for  
     the 2000 General Election ." 
55 Ibid. 



 

21 

 

The Defeat Movement (which included regional sub-campaigns and campaigns organized 

by NGOs) had important digital elements. Several Web sites—including 

www.ngokorea.org, www.naksun.co.kr, and www.democracy.co.kr—were   set up to defeat 

the blacklisted candidates. Campaign leaders also e-mailed voters the lists.56 The Defeat 

Movement appears to be the first digital activist campaign in Korean history, and was 

largely an elite-led campaign since many of the major actors involved were members of 

formal NGOs. Two years later, in 2002, digital activism became more of a mass 

mobilization activity when large numbers of citizens across the country began to use the 

Internet for political organization. 

 

The event which propelled digital activism to reach a mass audience was not political, 

however. In 2002, the World Cup came to South Korea. This was big news for the soccer-

mad country. Festivities were led by the Red Devils, a wildly popular online fan club.57 

Red Devils used the Internet to disseminate information about the time and location of pep 

rallies, costumes to be worn, a set list of slogans to be chanted, and songs to be sung by 

fans. These rallies were similar to ‘flash mobs’58 in that they used the Internet to contact 

and convene large groups in order to take part in a choreographed activity.  

 

According to Tae Gyun Park, the Red Devils rallies were important in the creation of mass 

awareness of digital activism skills. “I think that the most important thing [in popularizing 

digital activism] was the Red Devils…. The young people enjoyed joining those groups.”59 

It is possible that apolitical Red Devils fan organization unintentionally taught digital 

                                                
56 Jongwoo Han, E-mail interview with author.  
57 Ronda Hauben. “The Rise of Netizen Democracy: A Case Study of Netizens' Impact on Democracy in South Korea” 

2005. <http://www.columbia.edu/~rh120/other/misc/korean-democracy.txt> (25 July 2007). 
58 The term “flash mob” was coined by Harper's Magazine Editor Bill Wasik in 2003. In the phenomenon of “smart 

mobs,” by contrast, it is the mob which organizes itself, often with the aid of digital communication. 
59 Tae Gyun Park, Interview by Mary Joyce, 12 September 2007, Cambridge, MA.  



 

22 

activism skills to a mass audience made up of Korean soccer fans.  

 

Those fans applied similar organization and information-sharing techniques to the political 

arena. The traffic incident involving the US military, which resulted in the death of two 

teenage girls, occurred during the World Cup and led to political protests. Many Red Devils 

fans, out to rally for their team, joined in anti-American protests. “Most of the young 

people went there to join the red devil activities at city hall,” reported Tae Gyun Park.60  

Due to the timing of the accident, the rallies also took on a political subtext.    

 

“When the accident happened last June,” reported a journalist for the Australian newspaper 

The Age, “there was the expected outpouring of grief over the loss of two young lives. But 

as the months passed, grief turned to anger in a growing wave of anti-US sentiment.”61 

There were significant protests when an American military court acquitted the two soldiers 

of negligent homicide on November 19, 2002. Those protests also appear to be an example 

of an OhmyNews reporter coordinating offline political action.  

 

During this time, OhmyNews provided information that was not being carried in the 

Korean mainstream press. One point of divergence between conservatives and progressives 

in Korea is America's military role in the country. It is widely perceived that older 

conservatives, who remember the Korean War, support the US military presence as a 

protection against the North. Younger Koreans, on the other hand are more likely to oppose 

the troop presence, which they see as an affront to Korean sovereignty that encourages 

hostility between the North and South. It is possible that conservative dailies did not carry 

the story of the deaths, in order to prevent the incitement of anti-American sentiment. 

Whatever their motivations, they ignored a significant news story. OhmyNews did cover 
                                                
60   Ibid. 

61 Shane Green, “Anti-US sentiment grows in Seoul” The Age. 14 December 2002.   
<http://www.theage.com.au/articles/2002/12/13/1039656218760.html> (23 September 2007). 



 

23 

the story, and provided information that otherwise would not have been available to 

Koreans. The New York Times reported that, “OhmyNews' reports of the incident were 

widely seen as forcing the hand of the mainstream media to pay attention to a story that 

conservative tradition here suggests they might have been inclined to ignore.”62  

 

Also during that time, the first incidence of OhmyNews mobilization occurred. On 

November 27, a few hours after watching a documentary about the case on TV, an 

OhmyNews citizen reporter called Ang.Ma posted a heartfelt call to action on three web 

sites, including OhmyNews: 

 

It is said that dead men's souls become fireflies. Let's fill downtown 
with our souls, with the souls of [victims] Mi-seon and Hyo-soon. 
Let's become thousands of fireflies this coming Saturday and Sunday. 
Let’s sacrifice our private comfortable lives. Please light your candle 
at your home. Let's walk in [US embassy district] Gwanghwamum 
holding a lighted candle…. Let's fill the Gwanghwamum with our 
candle light. Let's put out the American's violence with our peace.63   

 

Ten thousand people attended the first vigil and the following Saturday similar vigils were 

held in 17 other Korean cities. The vigils raised the profile of opposition to American 

military presence in Korea and to the Status of Forces Agreement (SOFA), which allows 

US troops to be tried by their own courts rather than the Korean legal system, and made 

anti-Americanism a key campaign issue in the presidential elections. More dramatically 

than the Red Devils rallies, in which a grassroots group used the Internet to organize, the 

candlelight vigils appear to be the first time an individual activist had used the Internet for 

mass mobilization in Korea.  

                                                
62  Howard W. French. "Online Newspaper Shakes Up Korean Politics" The New York Times. 6 March 2003. 

<http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?sec=technology&res=940DE6D7153FF935A35750C0A9659C8B63> 
(19 July 2007). 

63 Ang.Ma quoted in Ronda Hauben. “The Netizens vrs the Conservative Print Media.” circa 2002. 
<www.columbia.edu/~rh120/other/misc/carothers.doc> (29 July 2007) 



 

24 

 

OhmyNews and the Election of Roh Moo-Hyun 

In 2000, future president Roh Moo-Hyun ran unsuccessfully for a National Assembly seat 

in Busan. Roh ran largely as a symbolic gesture, in an attempt to decrease regionalism in 

the country. Even though he lost, many Koreans were inspired by Roh's idealism and 

continued to talk about the candidate on Roh's official Web site. Some supporters suggested 

they create a fan club, which was eventually born as Nosamo,64 an acronym for the phrase 

“those who love Roh.”  

 

Nosamo began with 40 members in April 2000. One hundred supporters attended its 

official launch in a PC bang (internet café) a month later. The meeting was broadcast live 

on OhmyNews. From the very beginning, the Nosamo activists had an alternative media 

channel for transmitting information about their candidate to the public.  

 

The exact relationship between OhmyNews and Nosamo remains unclear. Nosamo expert 

Kim Yong Ho states, “I am now trying to find out the exact relationship between Nosamo 

and OhmyNews. I guess some Nosamo members worked as reporters and bloggers. Many 

Nosamo members were OhmyNews readers.”65  Whatever the relationship, it was informal 

and unofficial. “Nosamo leaders did not have any formal titles [within] OhmyNews,” 

confirms Kim Yong Ho.66  

 

On New Year's Day 2001 a school teacher and two students crossed the country on foot in 

support of Roh, an action meant to symbolize Roh's ability to unite the country. Nosamo 

supporters tagged along and OhmyNews covered the event. By the spring of 2001 Nosamo 

had become a national organization with chapters on 50 Korean university campuses. The 
                                                
64 also known as “Rohsamo” and “Rosamo” 
65 Kim Yong Ho, E-mail interview by Mary Joyce, 22 September 2007. 
66 Ibid. 



 

25 

leaders of the Millennium Democratic Party (MDP), which had backed Roh in previous 

elections, began to consider Roh a viable presidential candidate.67 

 

Between January and April of 2002, the MDP held a series of three regional primaries to 

select their presidential candidate, the first open primaries in Korean history. Although Roh 

came in third in the first primary, he kept moving up and eventually won the third primary 

and the party's nomination. Kim Yong Ho argues that Roh's victory was due in large part to 

the lobbying by Nosamo members who disseminated pro-Roh materials both online and 

off.68  

 

In addition to distributing campaign materials, Nosamo also provided critical support to 

Roh’s fundraising efforts. Understanding the importance of micro-donations, they handed 

out yellow piggy banks for supporters to collect loose change to donate to the Roh 

campaign.69 These piggy bank donations made up 10.8 percent of Roh's $7.9 million 

campaign war chest.70  

 

The extent of Roh's digital campaign was not limited to the actions of Nosamo. The 

Internet was central to Roh's fundraising strategy. Online transfers made up 59.4 percent of 

all donations, while mobile phone transfers made up 4.8 percent, and an automated 

telephone service collected 3.9 percent (See Exhibit 4). In addition, Roh's official web site 

was regarded by some as effective in engaging voters. According to Han, “His web site has 

lots of functions where the young can exchange their opinions and leave messages and 

                                                
67 Annie Koh. "Smart Mobs for President." How to Get Stupid White Men Out of Office. Ed. Adrienne Maree Brown 

and William Opski Wimsatt. (Brooklyn: Soft Skull Press, 2004). 178. 
68 Kim Yong Ho. "E-Politics in South Korea: Political Dynamics of Roh Moo-hyun's Netizen Fan Club (Nosamo)." 

(unpublished manuscript) October, 2007. 
69 Ibid. 
70 Kim Yong Ho. "E-Politics in South Korea.” 



 

26 

donate online. All these things were very active.”71 

 

The opposition Lee Hoi-Chang, the candidate for the conservative Grand National Party, 

did not use similar digital tools. “It was a digital versus analogue campaign,” summarizes 

Professor Han. This dynamic highlighted the differences between the candidates. 

According to Hong Yung Lee: 

 

Lee Hoi-Chang, 67, a former Supreme Court justice and the leader of 
the conservative GNP, represented the vested interests of the Korean 
establishment. Roh Moo-hyun, a human rights lawyer with a colorful 
career as a labor movement activist, appealed strongly to the alienated, 
and to economically less-influential groups. Koreans over the age of 50 
tended to be firmly behind Lee, whereas Roh was quite popular with 
twenty- and thirty-somethings who, although highly educated, felt that 
their opportunities in Korean society have been shrinking.72 

 

Although the MDP leadership was skeptical about Roh, the party itself had a history 

favorable to digital candidates. According to Kim, there were two major factors which 

made the MDP more interested in and responsive to Internet activism. First, the MDP was 

founded in 2000 explicitly in order to recruit younger political hopefuls, a demographic 

group typically more interested in information technology (IT) than politicians of the older 

generation. Second, President Kim Dae-Jung, who was also the president of the MDP, 

emphasized IT to boost the economy and spent a large portion of the national budget on 

promotion of the IT industry.73  

 

The Korean election took place on December 19, 2002. On December 18, presidential 

candidate Roh Mo-Hyun was dealt a terrible blow when a critical supporter, Chung Mong-

                                                
71 Han, E-mail interview. 
72 Hong Yung Lee, "South Korea in 2002 : Multiple Political Dramas ." Asian Survey 43:1 (January/February 2003): 74. 
73 Kim , E-mail interview. 



 

27 

Joon, withdrew his support. With only a few hours until the polls opened, Roh supporters 

took to the Internet, posting their opinions on various Web sites and debating how to react. 

OhmyNews seems to have been the center of this online deliberation, and updated their 

coverage of the event every thirty minutes throughout the night.  

 

In addition to acting as a space for deliberation, OhmyNews also appears to have provided 

an alternative news source to the mainstream media. When Chung withdrew his support the 

major newspapers jumped on the story, asking in their headlines, “Mr. Chung withdrew his 

support, will you?” In response, Roh supporters posted counter-arguments on OhmyNews.  

 

The polls opened at 6 a.m. on Election Day and the news was not good for Roh. Exit polls 

showed Roh behind his conservative challenger, Lee Hoi-Chang, by nearly two percentage 

points. Roh supporters used every means of communication at their disposal to mobilize 

voters.  

 

Turn-out was the key to the election.  As of 3 p.m. on Election Day, the turnout stood at 

54.3 percent, compared with 62.3 percent at the same time during the presidential election 

in 1997.74 This low turn-out hurt Roh, because it was young voters, who tended to be more 

progressive and more likely to support Roh, who were not going to the polls. Roh 

supporters sent messages to friends they though might not vote at all. “Don't treat today just 

as a day off to spend shopping or at home,” one message implored.75  

 

While a small number of Koreans actively called and e-mailed to turn out the vote, the 

reaction of the citizens who responded to those calls and emails were equally important. If 

only digital activists, or ‘netizens,’ had voted for Roh, he would not have won. The ability 

                                                
74  Kim Deok-hyun, "Roh's Online Supporters Behind Victory", Korea Times, 23 December 2002. 
75 Koh, “How to get Stupid White Men out of Office.” 



 

28 

of Roh supporters to turn out large numbers of voters was critical to his election victory. 

While it is impossible to prove the causation between the Red Devils rallies, candlelight 

vigils, and the 2002 Presidential election, these events shared an element of digital 

organization and information sharing.  Because of their highly wired society, a substantial 

proportion of Koreans were users of the digital tools utilized for organization and 

communication during those events, including SMS messages, Web sites, and online 

forums. However, turning out the vote through networks is not a new phenomenon. The 

combination of classic campaign organization techniques, combined with creative use of 

online technologies by Roh supporters, may best explain what happened in the Presidential 

election.   

 

In the late morning of Election Day, millions of e-mails and text messages were sent by 

Roh supporters urging their friends and colleagues to go out and vote for Roh. By early 

morning the tide had changed as Roh began to climb in the polls while Lee fell. By 3 p.m. 

Roh was clearly in the lead and eventually won the day with 48.9 percent of the vote 

compared to Lee's 46.8 percent (See Exhibit 5).76  While this is significant, it is also 

possible that younger voters may simply have turned out later than older voters, who tend 

to vote earlier in many countries. It is also possible that the majority of Lee supporters 

simply voted earlier, explaining the gradual gains by Roh throughout the day.  

 

It is also clear that Internet activism was not the major issue in the election. The issues that 

were most important in the election were regionalism, candidate scandals and anti-

American sentiment. That anti-Americanism, as expressed at the vigils for the murdered 

schoolgirls was extremely important. According to Professor Park, an expert on US-Korea 

relations, “That made Roh Moo Hyun the president. People considered him a symbol of 

                                                
76 Hong. ”South Korea in 2002: Multiple Political Dramas.” 76. 



 

29 

anti-Americanism. He said he didn't feel it was necessary to visit US.”77  Regionalism and 

candidate political scandals were also important in deciding the outcome of the election. As 

Professor Kim explains, “Regionalism was the predominant factor in voter's choice, while 

scandals of Lee Hoi-Chang [were also] statistically significant.”78  

 

Recent Developments for OhmyNews  

Although it was revolutionary when OhmyNews introduced a user-driven site in 2000, it is 

common in Korea today. As OhmyNews founder Oh Yeon Ho states, “Since our 

phenomenal success back in 2002, virtually every news site copied our interactive news 

model. OhmyNews 1.0 is now the industry standard.”79 The competition may now be 

catching up with OhmyNews.  

 

According the OhmyNews Communications Director Jean Min, OhmyNews' primary 

competitors are other online news portals (included the web sites of the top print dailies) 

and general interest user-generated content sites.80 Within this latter category, Naver.com 

and Daum are the most prominent competitors. Naver.com, Korea's top-ranked web portal, 

began a service in October of 2002 called Knowledge IN which provides a forum for users 

to answer each other's questions on a variety of topics and make recommendations to each 

other about good places to shop and dine. Naver also hosts a number of popular political 

blogs. Daum, the second most visited Korean portal, has several spaces that host user-

generated content, including the Daum Blog blogging platform, TVPot video service 

(similar to YouTube), and DaumCafé forums (similar to Yahoo! Groups).   

 

Other than the user-generated content portals, another source of competition is Internet 

                                                
77 Park, Interview. 
78 Kim, E-mail interview. 
79  Oh Yeon Ho, e-mail interview by Mary Joyce, 15 October 2007.  
80  Jean Min, e-mail interview by Mary Joyce, 15 October 2007.  



 

30 

news sites dedicated to delivering alternative viewpoints not covered by mainstream media. 

These sites are founded upon similar ideological grounds as OhmyNews in that they aim to 

enrich public debate by incorporating marginalized or ignored voices. Among such sites are 

Pressian and Daily Seoprise. Pressian, the combination of words "Press+Internet 

Alternative News," was founded one year before OhmyNews in 2001. The major difference 

between the sites is that Pressian relies on professionally trained reporters rather than 

citizen reporters. Moreover, their content consists largely of counter-arguments and 

viewpoints in opposition to the three mainstream Korean newspapers. Because of this 

structure, Pressian targets a slightly different readership. Their audience is made up of loyal 

news junkies that read in-depth, critical analysis—usually educated elites in the late 40s to 

50s. While Pressian does not provide exact numbers on readership demographics, it is 

possible that it is not in direct competition with OhmyNews, as they target a different niche 

audience.  

 

The media landscape has changed too. OhmyNews, formerly a proud outsider and 

‘guerrilla’ organization, is now arguably closer to the President than any other news outlet. 

This coziness has lead to serious criticism of OhmyNews. According journalism professor 

Yoon Young-Chul, a consistent critic of the OhmyNews, “It tends to be very supportive of 

Roh and doesn’t reflect the point of view of others.” According to Veale writing in Foreign 

Policy, the site is reluctant to report on Roh's failings, particularly high youth 

unemployment, the lagging economy, and a lack of progress in diplomacy with North 

Korea.81 Worse still, in the summer of 2006, OhmyNews took a $10,000 grant from a 

government fund for cash-strapped media, in spite of OhmyNews' claim that it had been 

operating in the black for three years.82 No matter the fiscal situation of OhmyNews, it was 

a risky ethical move to accept money from the very government it was supposed to 

                                                
81  Veale. Foreign Policy. 
82 An article published 18 June 2007 in the LA Times recently contradicted this statement, stating that OhmyNews had 

lost money in fiscal year 2006 despite ad revenue of $6 million. 



 

31 

impartially examine.  

 

As the need to accept the government grant indicates, the OhmyNews business model 

appears unstable. Business Week reported that in its sixth year of its existence OhmyNews 

still had difficulty making ends meet and would find it difficult to cover its costs due to 

fierce competition for advertising from other Korean portals.83 “The company remains long 

on idealism,” noted journalist Moon Ihlwan, “but short on a workable business strategy.”84  

 

Oh Yeon Ho seems more concerned with citizen journalism than profits. “I want 

OhmyNews to be sustainable,” Oh says, “but my ambition is to spread citizen journalism 

around the world, not to make money." It is perhaps not surprising, then, that OhmyNews 

continues to struggle with sustainability. The inability to establish a successful business 

model is an issue not only for OhmyNews Korea but also for citizen journalism sites 

around the world. OhmyNews is often regarded, at least in many Western circles, as the 

model to emulate in the field of user-generated journalism. Just as its success inspired a 

myriad of imitators, its failure could discourage the creation of future sites unless 

alternative models are developed. 

 

In addition, the attempts by OhmyNews to expand into foreign markets have to date been 

unsuccessful. In February 2006 OhmyNews received an $11 million investment from 

Softbank, a Japanese telecommunications and media corporation. The bulk of the loan was 

provided to start a Japanese version of OhmyNews, which launched in the summer of that 

year. 

 

                                                
83 Moon Ihlwan. “OhmyNews' Oh My Biz Problem” Business Week. 1 November 2006. 

<http://www.businessweek.com/globalbiz/content/nov2006/gb20061101_539412.htm> (19 August 2007) 
84 Communications Director Jean Min offers a different interpretation of their financial situation. The company was 

profitable from 2003 to 2005 but then went into debt while creating the new 2.0 version of the site and has not turned 
a profit since.  



 

32 

OhmyNews Japan has not thrived. One reason is competition. Two other Japanese user-

generated journalism sites, PJ News and JanJan, are also vying for citizen reporters and 

readers. Yet this is not the whole story. While OhmyNews Korea currently has more than 

40,000 citizen reporters, the Japanese sites have only a few thousand between them and the 

number of active writers is estimated in tens, not thousands.85  

 

An international version of OhmyNews, launched in 2004, has not had much more luck. 

According to OhmyNews Communications Director Jean Min, the site currently claims 

3,000 citizen reporters drawn from 100 countries, far fewer than OhmyNews Korea at its 

three year mark despite the far smaller pool from which it draws its participants.  

 

OhmyNews is not alone in finding it difficult to export its model. There is arguably no 

other citizen journalism site in the world that has matched the success of the Korean 

version of OhmyNews. The French site AgoraVox, the most successful citizen journalism 

site after OhmyNews, has just under 20,000 reporters, but its recently launched English 

version has only 965.  In June of 2007, BackFence, the most prominent American citizen 

journalism site, specializing in hyper-local reporting, announced that it would shut down 

due to lack of revenue. Of course, the financial problems of mainstream media outlets 

highlight the difficulty of turning a profit in journalism generally.   

 

Conclusion 

OhmyNews is a pioneer in online journalism that allows users to generate, share, and 

debate news content. It is unique in its initial success in attracting a huge number of citizen 

reports and readers, and for its use of some traditional media techniques, including the use 

of professional news editors. OhmyNews has created an alternative to the conservative 

                                                
85 Tony McNicol. "Citizen-Journalism Web Sites Struggle to Attract Reporters" AsiaMedia. 15 May 2007. 

<http://www.asiamedia.ucla.edu/article.asp?parentid=70270> (22 June 2007). 



 

33 

South Korean newspapers. Critically, the site also served as a platform for mobilizing 

voters during the 2002 Presidential campaign. The Internet, ultimately, is just a tool. It has 

been used by political parties and interest groups during campaigns with varying degrees of 

success. In the 2002 South Korean Presidential election, supporters of the Roh campaign 

used the Internet to turn out the vote for a minority party that subsequently won the 

Presidential election. It is not obvious, however, that the opposition will always use the 

Internet more successfully than incumbents. It is also important to note that there were 

many factors that determined the outcome in the election, and OhmyNews was just one of 

many that led to Roh’s victory.  

 

This case study raises a number of questions for further research. Does the Internet change 

the balance of power among political parties and interest groups? Are youth, who are online 

in greater numbers than older demographics, more easily mobilized through and by the 

Internet? If yes, then will youth, who are across countries less likely to vote and engage in 

politics than their older counterparts, enjoy greater political enfranchisement as Internet use 

spreads? Finally, OhmyNews appears to constitute a new hybrid institution that spans areas 

covered previously by civic organizations and media groups.  Will this create new patterns 

for both media and civic engagement if more participatory media sites emerge?  

 



 

34 

 
Sources: Korean Internet Statistics Information System (ISIS), International 
Telecommunication Union  
 
Exhibit 1: Korean Internet Users 
Year Number of Korean Internet Users 
1995 366000 
1996 731000 
1997 1634000 
1998 3103000 
1999 9430000 
2000 19040000 
2001 24380000 
2002 26270000 
2003 29220000 
2004 31580000 
2005 33010000 
2006 34120000 

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006

0

2500000

5000000

7500000

10000000

12500000

15000000

17500000

20000000

22500000

25000000

27500000

30000000

32500000

35000000

Exhibit 1: Korean Internet Users

Year

N
u
m

b
e
r 

o
f 

In
t
e
rn

e
t
 
U

s
e
rs



 

35 

Sources: OhmyNews, CNN, Time, BusinessWeek  
 
 
Exhibit 2: OhmyNews' Citizen Reporters 
Date Citizen Reporters (approx.) 
Feb. 00 727 
Jul. 00 3333 
Sep. 00 5000 
Dec. 00 7550 
Mar. 01 10,000 
May 01 11,666 
Oct. 01 14,583 
Nov. 01 15,000 
Mar. 02 16,666 
Aug. 02 19,583 
Oct. 02 20,000 
Jan. 03 21,666 
Mar. 03  25,000 
Jun. 03 27,083 

Fe
b. 
00

Jul. 
00

Se
p. 
00

De
c. 
00

M
ar. 
01

Ma
y 
01

O
ct. 
01

No
v. 
01

M
ar. 
02

Au
g. 
02

O
ct. 
02

Jan. 
03

Ma
r. 
03 

Jun. 
03

No
v. 
03

Ap
r. 
04

Se
p. 
04

Jan. 
05

Fe
b. 
05

Ma
y 
05

Jul. 
05

De
c. 
05

Ma
y 
06

0

5000

10000

15000

20000

25000

30000

35000

40000

45000

Exhibit 2: OhmyNews' Citizen Reporters

Time

C
it

iz
e
n
 
R
e
p
o
rt

e
rs



 

36 

Nov. 03 30,000 
Apr. 04 33,000 
Sep. 04 35,500 
Jan. 05 36,000 
Feb. 05 36,400 
May 05 38,000 
Jul. 05 38,614 
Dec. 05 40,149 
May 06 42,000 
 



 

37 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
source: OhmyNews (2003) 
 
Exhibit 3: Citizen Reporters by Age 
Age Percentage of Citizen Reporters  
10-19  8.5percent  
20-29 38.4percent 
30-39 34.5percent 
40-49 14.4percent 
50-59 3.2percent 
60+ 1percent 

Exhibit 3: Citizen Reporters by Age

10-19 

20-29

30-39

40-49

50-59

60+



 

38 

Exhibit 4: Donations to Roh Moo-Hyun's 2002 Presidential Campaign  

Type of Donation Percentage of Total 

Donations 

Dollar Amount 

Credit Card 15.7percent $ 1,104,263.00  

Mobile Phone 9.9percent $ 288,603.00  

ARS 10.4percent $ 176,200.00 

Automated Phone Service  

(Voice Recognition) 

49.9percent $ 3,593,097.00  

 

Piggy Bank 10.8percent $ 631,712.00 

Hope Ticket 3.4percent $ 256,965.00 

Total 100.1percent $6,052,503.00  

Source: Millennium Democratic Party, A White Paper on the 16th Presidential Election 

(2003), p. 208. 

 

 



 

39 

source: KBS Media Research Exit Polls 

Exhibit 5: Hour-by-Hour Election Results (percentage differentiation) 

Time Lee Roh 

6-9 a.m. 2.5 0.7 

9-11 a.m. 2.6 0.6 

11a.m.-1 p.m. 1.9 0.9 

1-3 p.m. 0.8 1.8 

3-4 p.m. 0.3 2.1 

4-5 p.m. 0 2.3 

Hour-by-Hour Election Results (full data) 

Time Lee Roh 

6-9 a.m. 49.3 47.5 

6-9 am 9-11 am 11 am -1 pm 1-3 pm 3-4 pm 4-5 pm

0

0.25

0.5

0.75

1

1.25

1.5

1.75

2

2.25

2.5

2.75

Exhibit 5: Hour-by-Hour Election Results

Lee

Roh

Time of Day (19 December 2002)

V
o
ti

n
g
 P

e
rc

e
n
ta

g
e
s 

(0
 =

 4
6

.8
%

)



 

40 

9-11 a.m. 49.4 47.4 

11a.m.-1 p.m. 48.7 47.7 

1-3 p.m. 47.6 48.6 

3-4 p.m. 47.1 48.9 

4-5 p.m. 46.8 49.1 

 


	07_12 Joyce Cover Sheet
	07_12_SSRN_Joyce_SouthKoreaC

